Ak ste niekedy pripravovali svoj firemný web, určite ste sa zamysleli nad tým ako napísať kvalitné texty a osloviť čo najväčšie spektrum zákazníkov. Každý váš zákazník je totiž jedinečný a je nad vaše sily poznať dokonale každého človeka. Pri písaní textov však môže pomôcť ak budete vedieť rozoznať 4 základné temperamenty a dva typy osobností. Možno ste si nikdy nemysleli, že budete potrebovať základy psychológie, no môžu byť nápomocné k dosiahnutiu cieľa vášho webu.
Najčastejšie sa delia z pohľadu psychológie osobnosti na štyri temperamenty:
- sangvinik – je človek optimistický, ktorý žije dneškom a užíva si život
- melancholik – je citlivý jedinec, ktorý berie veci vážne a vidí mnoho vecí optimistický
- cholerik – je často výbušný a impulzívny
- flegmatik – je opakom melancholika a berie často veci na ľahkú váhu, nerád sa rozhoduje a rieši veci na vlastnú päsť – na druhú stranu je jeho výhodou dobrá znášanlivosť
Rozdelenie na dva typy osobnosti dopĺňa predchádzajúce rozdelenie:
- extrovert – je človekom spoločenským a otvoreným
- introvert – je skôr uzavretý a svoje okolie si k sebe blízko nepúšťa
alebo
- labilný
- stabilný
Tieto dve rozdelenia sa navzájom prelínajú. Graficky si môžeme znázorniť tieto závislosti v tabuľke.
introvert | extrovert | |
---|---|---|
stabilný | flegmatik | sangvinik |
labilný | melancholik | cholerik |
Väčšinou sa stretávame u osobností s rôznymi kombináciami týchto vlastností a extrémy sa vyskytujú len ojedinelo. Pri písaní textov sa snažte vždy myslieť na všetky tieto skupiny ľudí, žiadnu v myšlienkach nevynechávať no žiadnu neuprednostňovať.
Copywriting – profesionálne písanie textov
Písanie textov môžete zveriť aj profesionálom. Názov tejto profesie je prebraný z anglického slova “copywriter”. Copywriter je človek, ktorý píše profesionálne články na zadanú tému, ktorú však najskôr musí osvojiť a preniknúť do problematiky! Písanie textov netreba príliš podceňovať, pretože okrem zákazníkov z nich získavajú informácie aj internetové vyhľadávače. Copywriter píše texty s cieľom napísať ich jak pre zákazníkov – aby boli čitateľné, tak i pre vyhľadávače tak, aby obsahovali potrebné kľúčové slová.