Aby sme správne chápali firemnú identitu, skúsme začať od seba samého. Ako by ste definovali svoju identitu? Do akých oblastí by ste ju zhrnuli? Je možné, že by sto do toho zahrnuli svoj výzor, svoje správanie a komunikáciu? Napadá Vás ešte niečo?
Identita vs. dizajn
Na webových stránkach dizajnových štúdií, alebo firiem ponúkajúcich weby sa môžete dozvedieť, že firemná identita (corporate identity) v sebe zahŕňa logo, vizitky, letáka a kto ho vie čo ešte. Od týchto ruky preč! Nájdite si tých, ktorí vedia o čom rozprávajú. Pravdepodobne Vám nepomôžu ani len s tým dizajnom. Väčšina ľudí si zamieňa pojmy firemný dizajn (corporate design) a firemná identita. Firemný dizajn je len časťou celej identity firmy. Doplňujú ho ešte firemná kultúra, komunikácia, a samozrejme samotný produkt či služba. Podrobnejší článok o firemnom dizajne nájdete medzi mojimi článkami.
Investícia do firemnej identity
Z môjho pohľadu je to hlavne investícia veľkého úsilia a času! Asi nikto nezakladá firmu s predstavou, že všetko ostane desaťročia stále rovnaké. Už ani samotný trh mu to nedovolí a v mnohokrát to nie je možné ani z technologických príčin. Firmy rastú, menia sa zamestnanci, technológie, mení sa zameranie firmy, inovujú sa produkty, a tak ďalej.
Nebudem tu vypisovať prečo by ste mali do firemnej identity investovať. Radšej spomeniem pár príkladov, kedy vybudovanú identitu určite oceníte.
Na vonok:
- ekologická nehoda – zhoršenie imidžu u širokej verejnosti
- vstup silnej konkurencie na trh – pokles predaja
- úroveň produktov a služieb pri výmene pracovníkov
- pri globalizačných procesoch – expanzia na cudzí trh
Do vnútra firmy:
- výmena vedúcich pracovníkov – rozhodovanie nového manažmentu
- technologické zmeny a inovácie
- problémy s pracovníkmi – nesprávna interná komunikácia
Trošku histórie
Firemná identita, či dizajn (štýl) nie je nič nového. Spomeňte si len na bitky zo stredoveku – farby a tvar brnenia, štýl boja či znak na vlajke. Ďalším príkladom sú mestá a obce – ich erby, vlajky, výsady alebo účel mesta (trhovisko, korunovačné mesto) – to bola ich identita, ktorá obsahovala všetky prvky počnúc dizajnom, cez kultúru, komunikáciu až po samotné služby.
Doprajte aj vy svojej firme identitu a nebojte sa osloviť odborníkov, aby vám pomohli!